23 de març 2010

Wargames i Llatinoamèrica (4): la revolució texana

En aquest quart lliurament de la sèrie entrem en un conflicte que afecta els Estats Units. Això, com podeu suposar, fa que el nombre de jocs que hi té dedicats siguin força més gran que en els casos que hem pogut veure fins ara. Es tracta de la revolució texana.

El conflicte
Durant la dècada de 1820 i 1830, augmentà considerablement el descontetament dels colons d'origen mexicà i estatunidenc establerts a Texas amb el govern mexicà, especialment després que el president Santa Anna abolís la constitució de 1824 i n'aprovés una de clarament antifederalista el 1835.

Durant 1835 els colons texans iniciaren diverses revoltes i Santa Anna envià tropes cap al nord. Després de diversos estira-i-arronsa, el conflicte esclatà obertament el 2 d'octubre de 1835, amb la petita però significativa batalla de González. Cap al desembre, després del setge de San Antonio de Béjar, pràcticament no quedava ja cap força militar mexicana a Texas i es formà el primer govern provisional de la nova República de Texas.

 La rendició de Santa Anna, de William Huddle [Font: Wikipedia]

Però Santa Anna no estava disposat a cedir tan ràpidament i el febrer de 1836 creuà Río Grande amb un exèrcit al nord de Saltillo i arribà a San Antonio, mentre el general Urrea avançava per la costa. En aquestes operacions es produí el que es segurament l'episodi més famós del conflicte: la batalla d'El Álamo, la missió situada al costat de San Antonio. Després de diverses victòries mexicanes, el gruix de l'exèrcit texà es retirà cap al nord-est, encalçat per Santa Anna, delerós de posar fi a un conflicte que ja durava massa. Però contra el que es podia esperar, l'exèrcit mexicà fou sorprès i vençut rotundament a la batalla de San Jacinto, el 20 d'abril de 1836. Aquesta derrota, on fou capturat Santa Anna, segellà la independència de Texas, que deu anys després passaria a convertir-se en un nou estats dels Estats Units.

Les simulacions
Com ja podeu imaginar, un conflicte tan favorable als Estats Units i amb un episodi mitificat per la imatgeria estatunidenca, s'ha vist reflectit en diversos jocs de simulació. Fem un repàs dels més interessants, dels quals només un tracta el conflicte a nivell estratègic, la resta se centren en l'episodi d'El Álamo (quina sorpresa...).

Texas Glory: 1835-36  (Tom Dalgliesh, Dan Mings i Carl Willner, Columbia Games, 2008). L'únic joc que tracta el conflicte de forma general i s'allunya de la inevitable batalla d'El Álamo. Es tracta d'un wargame senzillet, amb el sistema de blocs popularitzat per Columbia Games i jugable en un parell d'hores. En la meva opinió, que m'agraden més els jocs estratègics i operacionals, que no pas tàctics, el més recomanable dels jocs que tracten aquest conflicte.

 [Font: BGG; usuari: Wyatt Bogan]

Remember the Alamo (Kevin Hendryx, TSR, 1980). Comencem amb els jocs centrats a la batalla d'El Álamo. Aquest, que ja té els seus anyets, és un joc petitó sobre l'enfrontament, amb regles molt simples i directes i jugable en una hora, Podríem dir que és un wargame introductori, però que en la relació complexitat/simulació supera alguns dels esforços posteriors més sofisticats.

[Font: BGG; usuari: wiiki]

The Alamo: Victory in death (Eric Lee Smith, Decision Games, 1995). Aquest joc és una reedició millorada d'un altre joc del mateix títol i autor de 1981. El principal problema, comú en tots els jocs sobre aquesta batalla, és la poca rejugabilitat que té per a tots dos jugadors, les alternatives tàctiques són pràcticament inexistents. Això, lògicament, no és un problema del joc en sí, sinó de la situació simulada... i em fa pensar per què aquesta obsessió dels creadors i editors de simular una vegada i una altra la mateixa batalla d'aquest conflicte; deixant de banda el factor emotiu associat, estic segur que altres enfrontaments d'aquesta guerra poden tenir una mica d'interès.

 [Font: BGG; usuari: RaffertyA]

Dark victory: the Battle of El Alamo (Dennis Bishop, Command, 1997). Un joc típic d'hexàgons publicat a la revista Command. Com succeeix sovint amb els jocs de Dennis Bishop, les regles són força millorables, amb molts aspectes poc clars i errors. Inclou moltes regles particulars i modificadors i sembla que està massa esbiaixat cap a les forces texanes.

Degüello at dawn (Dennis Bishop, Khyber Pass, 2005). Novament en Dennis Bishop insisteix amb aquesta batalla, ara amb un sistema de moviment i control per àrees. Com en el seu treball anterior, que hem comentat abans, les regles són poc clares i amb errors; d'altra banda, la resolució dels combats és excessivament mortal (com també passava, per exemple al seu joc sobre la batalla de Tanga, de la I Guerra Mundial).
 [Font: BGG; usuari: silvanus321]

Blood of Noble Men (Dennis Bishop, Worthington Games, 2008). L'incansable Dennis Bishop insisteix en el tema. Aquest és potser el seu joc més ben aconseguit sobre el tema, amb regles més simples que als seus jocs anteriors i amb un bon sabor històric. Sistema d'àrees i un mecanisme de blocs a l'estil de Columbia Games.

 [Font: BGG; usuari: Bellarion]

Sobre al batalla d'El Álamo encara hi ha alguns jocs més de simulació, però sense massa interès. Malauradament, de jocs a nivell estratègic només n'hi ha un, el ja comentat Texas Glory.